29.01.2018

5 najčastejších chýb pri fastingu

Tvojich aj mojich

Mydliť sa je ľudské. Pardon, mýliť sa. Každý z nás vyskúšal množstvo rôznych diét a protokolov, určite každý z nás zistil, čo mu sedí a čo nie. Ak ste sa našli v IF - Intermittent Fastingu, pre slovenských nadšencov - prerušovanom hladovaní, hurá. Každý robíme chyby, tak sa poďme pozrieť aké sú najčastejšie. Robíme ich všetci, nebola som výnimkou

1. Panika - čo zjesť ako prvé

Náš žalúdok z časti funguje ako sval - vie sa stiahnuť a roztiahnuť. Samozrejme, ak určitý čas fastujeme, máme tendenciu mať ho stiahnutý. Veľakrát sa stane, že ľudia siahnu po prvom to, čo chutí najlepšie. Je to logické. Avšak naozaj chceš prerušiť svoj fasting Big Mac Menu alebo čokoládou? Problém je, že ak je to jedlo veľké a ešte aj menej nutrične vyvážené, naplní ťa to veľmi skoro, ty tak nedokážeš následne zjesť svoju zeleninu a potrebné miktonutrienty. Nehovorím, že z času na čas to neurob, ale nie každý deň.

Moje odporúčanie na prvé jedlo a prerušenie fastingu je najmä - tuk + protein + carbs. (napr. vajíčka na masle so šunkou, nivou (milujem ťa) a kúskom toastového chleba). Smart combination. Samozrejme, v tukových jedlách máš viac kalórií ( 1g tuku = 9 kalórií) za menší objem. Zasýtia ťa viac a nepreješ sa. Skús to.

2. Príliš dlhý fasting

Ľudia väčšinou, ak začnú niečo nové, chcú zmeniť všetko naraz. Často ideme až do extrémov. Žiadny extrém však nie je dobrý. Pokiaľ hneď prvý deň fastuješ až 20 hodín, potom ako zmyslov zbavený zješ všetko halabala, lebo si to prepískol, toto nebude cesta. Spolu s tým chceš byť zrazu keto warrior a vegán. Neblázni. Začni postupne každé ráno predlžovať nejedenie a uvidíš kedy pocítiš prvý, skutočný hlad. Netreba sa tiež zblázniť z toho, že nedodržíš posledných či prvých 15 minút. Nie som zástancom presných časov a deadlinov. Fasting nie je len fyzický habit, ale najmä mentálna power. Je to oslobodzujúci spôsob života, ktorý ti má uľahčiť deň, nemusieť jesť 7x za deň, či stresovať sa ak nestíhaš. Vytvára ti lepší systém na to, aby si fungoval, užíval si deň a bol efektívny. Má ti pomôcť nemyslieť na jedlo, all the time a teda FREE YOUR MIND. Mysli na to takto.

3. Nie je káva ako káva

Tu asi zabudneme na caramelové dvojité low fat frapuciccciiiino. Pridávanie mlieka a vlastne akéhokoľvek krému či cukru sa už nepočíta. Aj keď si to tam len cvrkneš. Aj keď pritom žmúriš. Aj keď pridáš len low calorie almond milk. Už si jednoducho prerušil fasting. Fasting je nejedenie - Nerobenie fastingu je jedenie. Easy. Takže využívaj kávu ako palivo rozumne. Čistá filtrovaná káva alebo espresso je dokonalým „nakopávačom“ v doobednajších hodinách. Odporúčam ju tiež nepiť hneď po zobudení. Najskôr pohár vody, počkať hodinku a potom. Veď life without espresso? Depresso!

4. Nepiješ dosť vody

Aj keď sa to zdá ako fakt basic tip, je to tak. Pijeme málo už v bežných dňoch, prečo by sme mali piť o to viac pri fastingu? Naše telo je úžasný stroj. Dokáže magickú vec - Cell Apoptosis - proces a schopnosť programovane zabíjať (nepotrebné) bunky a recyklovať (potrebné). Keď fastujeme, naše telo nemusí metabolizovať jedlo. Čiže čo robí? Metabolizuje samé seba. Recykluje bunky, zabíja zlé bunky, čo tam nemajú čo robiť. Ak nepijeme, nemôžeme tieto toxíny dostať z tela von. Takže si ich nechávame v tele. Čo je viac, ak fastujeme, pálime veľa tuku. Tuk je zložený z ďalších toxínov. Takže DOUBLE TROUBLE. Piť, piť, piť, piť, piť. A piť.

5. Nedostatok minerálov, lebo si myslíš, že si super warrior

Magnézium, sodík, draslík. Veľmi dôležité minerály, ktoré potrebujeme nielen keď fastujeme. Treba ich dopĺňať z kvalitných doplnkov alebo prírodných zdrojov. Osobne veľa solím, ak to niekto nemá rád, lebo stále žije v mylnej dogme vysokého cholesterolu bububu, kľudne nech si pridá aspoň pol lyžičky soli do vody, ktorú pije. Pomôže to bunkám v tele viac sa otvoriť (povedzme, že bunka môže potom lepšie piť, dýchať, papať) a hlavne absorbovať potrebné minerály. Takže osoľme a okoreňme si život!

Fast for health

Buca

viac informácií o prerušovanom hladovaní od americkej vedkyne a odborníčky

doktorka Rhonda Patrick o fastingu, v podcaste alebo prepise rozhovoru

Prečítaj si aj články o tréningu

Wim Hof metóda

HIIT vs. kardio

Alebo si vypočuj podcast rozhovor

Nenašli sa žiadne komentáre.

Zanechať komentár