21.12.2017

Ako prežiť Vianoce a nepribrať?

okienko do "hladovania"

Všetci o tom hovoria. Ty na to myslíš. Ja na to myslím. Vianoce sa automaticky spájajú s kopou úžasného jedla a “hihi” pribral som vianočným flow. Ako však byť SMART (FIT) a dokonca počas Vianoc schudnúť, pričom si každý večer užívaš babičkin štrúdel?

PSYCHOLOGICKÉ OKIENKO

Poznám to. Pre človeka je príjemnejšie a ľahšie ospravedlniť si veci, ak to robí väčšina. Vianoce sú ideálnym časom, kedy sa zvezieme na vlne “haha, pribral som”, “veď sú Vianoce” či instagram #hashtag “ poďme na 3. kolo”. Je to našou ospravedlnenkou k tomu, že prestávame mať kontrolu nad jedlom. Avšak úprimne, ani jeden z nás toto nechce a necíti sa pritom dobre. Či áno? Väčšina chceme pravý opak a pritom každý rok padáme do toho istého zimného kolotoča. Prečo je tomu tak?

Ľudská myseľ je najsilnejší nástroj nášho JA a pokiaľ mu dáme podnet na výčitku, spustí sa lavína. Môžeme sa držať celý týždeň a potom príde jeden večer a po pár kúskoch štrúdle sa cítime ako najväčšie zlyhanie a vzdávame to. Ako? Jeme ešte viac. Veď to už je jedno. A ráno? Veď keď už som začal večer. Buď SMART. Skúsim ti ukázať ako to robím ja, čo pomáha mne a možno v tom nájdeš nielen pomoc cez Vianoce, ale aj tvoj nový životný štýl, s ktorým vieš dosiahnuť telo podľa svojich predstáv. 

buď rozumný pri výbere snacks

IF alebo Intermittent Fasting alebo Prerušované hladovanie je štýl stravovania, kedy predlžuješ pôst zo spánku, vynechávaš raňajky a “ mierne hladuješ” najmä v dopoludňajších hodinách. Samozrejme, treba povedať, že toto nie je jediný štýl ako schudnúť a ako žiť, ale nikdy neodsudzuj niečo len preto, že to nepoznáš a máš rád cereálie ráno, lebo BEBE bolo v reklame. Nie je to diéta, ale životný štýl a každý máme právo rozhodnúť sa, čo mu vyhovuje.

Benefity IF, ktoré som postrehla JA na sebe, sú najmä v zlepšení kognitívnych funkcií ( zní to tak italsky) – bože, keď doobeda pijem kávu nalačno, som tak high, že klienti nestíhajú odpisovať, mám viac energie na normálny deň, prácu alebo aj na tréningu. Čo je však najviac, je duševná pohoda neriešiť vkuse „krabičky“ s jedlom, v meste panikáriť každé 2 hodiny či báť sa ísť večer s priateľmi von na hamburger. Alebo do Lacinky.

IF KLASICKÝ DEŇ

Existujú rôzne protokoly a časové obdobia ako 16 hodín neješ a 8 hodín ješ ( napr. neješ od 21:00 večer až do 13:00 na obed) a potom ďalších 8 hodín áno. Ja som zástancom bez stresových deadline-ov (vôbec nie preto, že neviem počítať :) ). Hlavne sa riadim heslom “počúvaj svoje telo”. Samozrejme, že ak si teraz celý život raňajkoval vajíčka, tak prvé dni fastingu nebudú easy. Skúšaj to pomaly. Zobudíš sa, urob si čaj, vypi pol litra vody a skús 1-2 hodinky počkať s prvým jedlom. Niekedy sa aj mne stane, že sa zobudím hladná, necítim to na fasting, tak hádajte čo? Dám si raňajky. S úsmevom :) Ale väčšinou toto je môj deň v skratke:

5:59 budík,

7:00 čaj, voda,

9:00 prvá káva ( kľudne si ju daj aj o 8:18 :) )

11:00 proteín or vajíčka + toast, džablko

16:00 prvé veľké jedlo - napr. mäso, niva, zelenina, bataty, ryža, tuniak

19:00 - druhé veľké jedlo - napr- kebab, vajíčka, ryba, hummus,

21:00 - napr puding, džem, tvaroh, kinder bueno :)

(pokiaľ idem s priateľmi von večer na hamburger, SOHO, Buchtáreň, Lacinka - toto nahrádza to prvé a druhé veľké jedlo)

Avšak pointa každého chudnutia či zdravej diéty je kalorický deficit. To znamená, musíš poznať svoj kcal denný príjem, aby si si skontroloval, koľko si toho zjedol a koľko vlastne môžeš zjesť a chudnúť. Tu ti pomôže na čas Kalorickétabulky.cz, ktoré som zo začiatku využívala aj ja a postupne sa naučila, čo, kedy a koľko vlastne jem. IF ti to pomôže urobiť ľahšie, nestresovať sa tak pritom a navečer si dopriať veľké jedlá bez výčitiek. Ale s rozumom.

“To znamená, IF nie je o tom, že večer zješ McDonald či čokoládu. IF je o jedení neskôr počas dňa, v 1-2 veľkých porciách, pričom máš 80% vyvážené jedlá a všetky makronutrienty (bielkoviny, tuky, sacharidy) a 20% bez výčitiek svoje SWEETS či jedlá, na ktoré máš chuť. Proste IF BALANCE.”


PRAKTICKĚ TIPY NA VIANOCE

No a prečo to píšem práve teraz. Ideme „hacknúť“ Vianoce spolu? :) Pointa IF, v čom mne pomáha najviac, je možnosť ušetriť si kalórie na neskôr (rozumej na večer, s priateľmi, doma, s vínkom, do kina, pred TV). A áno, aj na Vianoce, večeru s rodinou, kapustnicu, štrúdlu od babičky či linecké koliečko ( dobre, asi nebude len jedno). Dôležité je ale vedieť, že aj ten večer neješ hala bala, ale vieš KOĽKO. Je rozdiel, ak 2 medovníky na raňajky, 2 na obed a aj 2 na večer (kalorický superplus as fuck) alebo IBA 2 medovníky na večeru. Vidíte ten rozdiel?

Vianoce si tak môžeme spoločne užiť bez výčitiek, s rozumom. Ako to budem robiť ja a možno Vám to pomôže tiež:

● Ráno nezačnem štrúdlou, ani lineckým koliečkom ( môžem sa pozrieť, ale nechytať!)

● Kávu používaj s rozumom, nie ako prvú vec ráno, budeš o to viac hladný ( cca 10:00)

● Doobeda pi veľa vody a veľa myslím fakt veľa, čaj, bublinová minerálka, kľudne aj rozumné množstvo cola zero, ak ti to pomôže trochu “ hacknúť” sweet chute

● Prvé jedlo je vždy z veľkej časti bielkovinové ( proteín či vajíčka cca 12:00), ale kľudne šupni k tomu džablko, ak máš chuť

● Stay active - hýb sa každý deň, behaj, prechádzka, posilka, crossfit, whatever

● 16:00 normálne jedlo, kapustnica s chlebíkom, rybka, šalát a pozor prichádza INKRIMINOVANÉ linecké koliečko

● 20:00 večera opäť ( tip: ak chcete mať o 1-2 koláčiky viac, zmenšite prílohu k rezňu)

● Ak budem naozaj mlsná, spravím si predtým veľký PUDING ( z 3-4 dl kokosového mlieka, čo má max 150 kcal) ktorý ma zasýti a nebudú už tak tie koláče zaujímavé

● Na záver Rada 1 – pomáha mi stanoviť si číslo – napríklad 6. 6 koláčikov dnes večer zjem. Niekedy si to číslo napíšem aj do diára. Neviem, možno čudné, ale pomáha mi to neoklamať môj diár. Mám voči nemu rešpekt. Rada 2 - nikdy nejem z plechu. Ale že nikdy.


SWEET RADA NA ZÁVER

Je dobré si dopriať, ale dôležité je vedieť koľko, najmä ak nechceš obetovať svoj dlhodobý cieľ za krátkodobé potešenie.

“ALWAYS FOLLOW YOUR HEART BUT TAKE YOUR BRAIN WITH YOU”.

Čokoládový Buca Brownie

Maťka Bé

Pozri tiež

Ako byť FIT magazín ďalšie články

Nenašli sa žiadne komentáre.

Zanechať komentár